Wat is de Hennessey Venom GT?
John Hennessey beheert het Amerikaanse bedrijf Hennessey dat snelle auto’s nog sneller maakt dan ze al zijn. Zo ontwierpen zij de Hennessey Venom GT die eigenlijk voortkomt uit de Lotus Elise maar iets langer en breder is. Toch is het gewicht beperkt tot 1100 kg.
John Hennessey is met de Venom GT niet aan zijn proefstuk toe op gebied van auto’s tunen. Niet dat het bedrijf zich bezig houdt met het ombouwen van Opel Corsa’s of zo; maar zij gaan voor het zware werk. Zo werden reeds Dodge Vipers, Ford GT’s en Corvettes, die allemaal al behoorlijke krachtpatsers waren, omgebouwd tot heuse racers. Dus als er iets als een paal boven water staat, dan is het wel dat Hennessey Performance aan de top staat van tuningbedrijven in Amerika. Niet alleen omwille van de duizelingwekkende kracht van hun getunede motoren; maar ook omwille van de betrouwbaarheid en de stevigheid van hun afgeleverde producten.
De Hennessey Venom GT: verpulverende cijfers
Als je de cijfers van de Hennessey Venom GT bekijkt; dan maken die gewoon spaanderhout van de concurrentie. Hoe kan het ook anders dat je een racepaard krijgt als je onder de motorkop een vermogen stopt van zo maar liefst 1200 pk. De motor is een 6,2 liter V8 uit de Corvette ZR1. In de basisuitvoering beschikt men over 638 pk, maar naargelang de wens van de klant kan dit omgebouwd worden tot 1000 pk en zelfs tot 1200 pk. Die versie brengt je in 2,9 seconden naar de honderd kilometer per uur en zou een topsnelheid van 434 km per uur halen.
De Hennessey Venom GT: de afwerking
De Hennessey Venom GT is dus gebouwd op de basis van een Lotus Elise. Eigenlijk was het de droom van John Hennessey om een volledig eigen model te bouwen, maar omdat zoiets vreselijk duur en tijdrovend is, werd gekozen voor de Lotus. Zo is de carrosserie, de deuren, het interieur en het dashboard van Lotus. De wielophanging, de remmen en uiteraard de motor zijn van Hennessey.
Het resultaat mag gezien zijn. Opvallend is de indrukwekkende achterpartij. De vleugel achteraan zorgt ervoor dat de Venom bij hogere snelheden tegen de grond gehouden wordt. Ook als luchtrem kan deze achtervleugel ingezet worden; en als de omstandigheden er voor te vinden zijn, kan je de vleugel laten ineenvouwen zodat de weerstand minimaal is.
Binnen kan de auto moeilijk de luxe van de Veyron verpulveren. Uiteraard is dit ook niet de bedoeling, want de Venom is gemaakt om snelheidsrecords te breken.