De voorvader van de Saleen S7 Twin turbo
Sedert 2002 was de Saleen S7 de absolute top van de snelste Amerikaanse straatauto. Toch werd de auto in de verdrukking geduwd door merken zoals Ferrari, Lamborghini, Porsche en Mercedes – Benz. De Amerikanen zouden de Amerikanen niet zijn als zij niet met een verpletterend antwoord uit de hoek komen. En in dit geval werd dit gedaan met de Saleen S7 Twin Turbo.
Het verschil tussen de Saleen S7 Twin Turbo en de voorganger
Alvorens de Saleen S7 Twin Turbo op de markt kwam, kon opa Saleen S7 zich behoorlijk vlot uit de voeten maken. Hiervoor had hij 500 pk en een trekkracht van 500 Nm onder de motorkap.
Maar het jonge geweld kwam aandraven met maar liefst 750 pk en 949 Nm. Qua snelheid geeft dit fenomenale cijfers. Je hebt geen drie seconden (2,8 om precies te zijn) nodig om honderd kilometer per uur te rijden. In 6 seconden staat de wijzer al op 160 km per uur. Op die manier kan je de wijzerplaat verder jagen tot er op 390 km per uur wordt afgeklokt. Enig minpuntje: in Amerika is je spaarboek 555.000 dollar slanker als je dit racepaard in je garage wilt.
De motor van de Saleen S7 Twin Turbo
De krachtbron van de Saleen S7 Twin Turbo is een 7,0 liter V8 motor die door Saleen zelf werd gefabriceerd. De motor staat niet vooraan, niet achteraan maar gewoon in het midden van de auto. Dat zorgt voor een optimale verdeling van het gewicht. Dit gaf ook de mogelijkheid om de auto te voorzien van een op zijn minst originele luchtinlaat; namelijk boven op het dak. Later, in 2005, werden nog enkele aanpassingen gedaan waardoor de luchtweerstand nog lager werd.
De Saleen S7 Twin Turbo onder controle houden
Een power machine zoals de Saleen S7 Turbo Twin besturen is een zalige ervaring; maar het in toom houden van al die kracht is een ander gegeven.
Zoals reeds gemeld staat de motor in het midden van de wagen, wat de wegligging uiteraard ten goede komt. Je geraakt met deze auto binnen de kortste keren aan duizelingwekkende snelheden. Maar hoe geraak je terug tot stilstand? Hiervoor zorgen remmen die de grootste zijn die ooit op een productieauto werden gebruikt. Vooraan vind je schijven met een diameter van 15 inch, achteraan 14 inch. De bandenmaat van de Saleen S7 Twin Turbo is ook niet mis. Vooraan draagt de sportkerel een schoeisel van 275/35R19 en achteraan 335/30R20.