De Ascari A10, de baanversie van Ascari
Het Britse merk Ascari produceert supersportwagens waaronder de A10. Naast deze A10, die de baanversie is van de KZ1GT3, produceert Ascari ook nog de Ecosse en de KZ1. De A10 werd in 2006 gebouwd om het tiende jubileum van het bedrijf te vieren. Het Britse bedrijf wordt geleid door de Nederlander Klaas Zwart. Er zijn slechts vijftig exemplaren van beschikbaar.
De cijfers over de Ascari A10
De Ascari A10 heeft een 5,0 liter V8 motor van BMW. Dezelfde motor is terug te vinden bij de BMW M5. Voor het chassis gebruikte Ascari het bestaande chassis van de KZ1. Wel werd er voor nieuwe panelen en een nieuwe ophanging gezorgd. De auto beschikt over een rolkooi en een blussysteem.
De A10 heeft 625 pk en een koppel van 560 Nm. Neem hierbij een gewicht van 1280 kg en je gaat van stilstand tot 100 km per uur in minder dan 3 seconden. 2,8 seconden om precies te zijn. Laat je het gaspedaal niet los, dan kan je “rustig” verder klimmen tot 354 km per uur. Begrijpelijk dus dat deze supersnelle sportwagen de concurrentie de stuipen op het lijf jaagt. Het is trouwens een publiek geheim dat het de bedoeling was om met deze A10 een neus te zetten richting Ferrari die met de FXX niet op de baan mogen en die trouwens een pak geld meer kost.
Bevindingen over de Ascari A10
In het gekende BBC 2 programma Top Gear werd in 2007 met de Ascari A10 gereden. De auto werd bestempeld als adembenemend. Hij was als een Koenigsegg maar veel beter bestuurbaar. De A10 klokte de rondetijd af op 0,3 seconden sneller dan de Koenigsegg. Later werd de Ascari verslagen door de Gumpert Apollo die nog 0,2 seconden sneller was. Op dit moment staat de Ascari op de vierde plaats.
Het enige punt van kritiek dat de auto kreeg, is dat men standaard oordopjes zou moeten leveren. Het gebrul van de motor is oorverdovend, maar wie een supersportwagen koopt, kan daar alleen maar gelukkig om zijn.