Waar komt de Pagani Zonda F vandaan?
De Italiaanse autobouwer Pagani Automobili bouwt naast de Huayra ook de Pagani Zonda. Het gaat hier over een supersnelle sportwagen die al bestaat sinds 1999, maar met de regelmaat van een klok voorziet de constructeur in updates. Dit zorgt ervoor dat de Pagani Zonda perfect zijn zegje kan doen in het segment van de supersnelle sportauto’s. De Pagani Zonda F werd voor het eerst voorgesteld op het autosalon van Genève in 2005 en moest de Pagani Zonda opvolgen.
De motor van een Pagani Zonda F
De Pagani Zonda F heeft een V12 motor van Mercedes Benz van 7,3 liter. Het vermogen bedraagt 602 pk in de “gewone” versie en 650 pk in de Clubsportversie. Dit brengt de Pagani Zonda F in 3,6 seconden naar 100 km per uur. De topsnelheid bedraagt maar liefst 345 km per uur.
In 2008 kwam er een roadster versie van de Zonda F. De Pagani Zonda F werd voornamelijk uit carbon gemaakt, waardoor de auto 1250 kg weegt. Met een gespierde motor onder de kap kan je je dan uiteraard aan indrukwekkende prestaties verwachten. In alle versies vallen de centraal geplaatste uitlaatpijpen meteen op.
Andere modellen dan de Pagani Zonda F
Naast de Zonda F is er sedert 2010 ook de Zonda R. Qua topsnelheid is deze auto gelijklopend met de Zonda F. Het sprintnummer naar 100 haspelt de Zonda R wel af in minder dan 3 seconden.
De Zonda Cinque werd ook in 2010 uitgebracht. De kans is klein dat je hier eentje van ziet, want er werden in totaal slechts tien exemplaren van gemaakt (vijf coupés en vijf roadsters). Mocht je alsnog een aankoop overwegen, bedenk dan dat de prijs flink boven de één miljoen euro gaat.
Het interieur van de Pagani Zonda F
Naast de indrukwekkende prestaties van de Pagani Zonda F is deze supersnelle sportauto ook aan de binnenzijde best aangenaam. De zetels zijn schitterend bekleed; het stuur heeft een exclusief uitzicht, het instrumentarium is indrukwekkend en met oog voor details afgewerkt. Naast hout en leder komt ook veel carbon voor in het interieur. Dat Pagani graag gebruik maakt van carbon komt enerzijds voort uit de lichtheid van het materiaal en anderzijds uit het feit dat de oprichter van het bedrijf, Horacio Pagani, een bedrijf had dat onderdelen in carbon maakte.