Het ontstaan van de Bugatti Veyron Super Sport
Bugatti is altijd al gekend geweest om zijn sportwagens, maar in 1998 komt Bugatti voor de pinnen met een prototype van een nieuwe exclusieve sportwagen. Hierbij wordt de belofte gemaakt dat er een serieauto zal gemaakt worden met 1001 pk die een topsnelheid van meer dan 400 km per uur moet halen.
Voor velen werd dit op gelach onthaald, want het was tot dan zo goed als onmogelijk om een auto op de weg te houden aan een snelheid van meer dan 350 km per uur. De pers maakte de ganse zaak vrij belachelijk en niemand had nog durven denken dat Bugatti zijn belofte uiteindelijk toch zou waar maken. Bugatti komt met de Veyron op de proppen die een topsnelheid haalt van 407 km per uur. Hiermee breekt deze duivel meteen het wereldrecord. Maar aan het feest komt in 2007 een einde als de SSC Ultimate Aero TT op de markt komt met een topsnelheid van 417 km per uur.
Bugatti kon dit niet pikken; en op 5 juli 2010 stellen zij de Bugatti Veyron Super Sport voor. Een monster met 1200 pk dat met een topsnelheid van 431 km per uur opnieuw de ereplaats mocht innemen in de galerij van de snelsten.
Wat schuilt er allemaal in dit racemonster ?
Dus onder het motto “er kan altijd nog een tandje bij” hebben ze bij Bugatti de Veyron ‘een beetje’ aangepast om de snelste auto ooit te maken. De 8.0 liter grote W16-motor komt niet langer met 1.001 pk voor de pinnen maar nu zijn het er 1.200. Dit gigantische getal gecombineerd met een koppel van 1.500 Nm zorgt ervoor dat alleen vleugels nog ontbreken om je te verplaatsen in de lucht in plaats van langs de weg.
Eigenlijk bereikte de Super Sport op het testcircuit een snelheid van 434 km per uur; maar dat was te wijten aan de meewind die men had. Eerlijkheidshalve houdt men het bij Bugatti op een topsnelheid van 431 km per uur. Toch zullen de trotse eigenaars van deze bolide het moeten stellen met ‘amper’ 415 km per uur. Men heeft de wagen omwille van de banden begrensd; waardoor je niet het volledige vermogen uit de motor kan putten en dus een kleine 20 km per uur ‘trager’ zal moeten rijden dan mogelijk is.
Nog enkele cijfers van deze Bugatti
Deze Bugatti Veyron Super Sport haalt dus een topsnelheid van exact 431.07 km per uur. In 2,2 seconden ben je van uit stilstand aan 100 km per uur. Daar zorgt een motor voor van 8,0L W16 64v DOHC quad-turbocharged. Lijkt die 100 km per uur een beetje te traag en ga je liever door tot 300 km per uur, dan heb je wel “even tijd nodig” want daar heeft het lieverdje wel 15 seconden voor nodig.
Begin je bij al dit moois naar dergelijk voertuig te verlangen ? Het prijskaartje dat 1 miljoen euro ruimschoots overstijgt zal het verlangen misschien wat temperen. En als dat zelfs niet helpt, dan is er maar één ding om je te ontnuchteren: alle geproduceerde modellen zijn reeds verkocht. Volgende keer beter !