Een beetje geschiedenis over de Donkervoort
In 1978 richtte Joop Donkervoort een bedrijfje op in Nederland dat sportauto’s maakte. In 2000 werd in Lelystad in Nederland een heuse fabriek gebouwd waar alle auto’s momenteel worden ontwikkeld, en dit tot in de kleinste details van de auto.
De kenmerken van het oorspronkelijke model van de Donkervoort komen nog steeds voor in de huidige modellen. Typerend voor een Donkervoort zijn een auto met een extreem licht gewicht, een groot vermogen en een prima wegligging. Ook typerend voor de auto’s is het feit dat elektronica afwezig blijft. Je zal in een Donkervoort geen ABS, ESP of zelfs stuurbekrachtiging vinden.
De Donkervoort D8 : zes modellen
Als men over de Donkervoort D8 spreekt, dan zijn er zes modellen die in aanmerking komen.
- Donkervoort D8 Zetec: Deze werd in 1993 gelanceerd als opvolger van de S8AT. Het reservewiel werd weggelaten en de batterij werd vervangen door een race-accu om op die manier gewicht te sparen. Dit model zorgde ook voor een compleet nieuwe look van de Donkervoort met een nieuwe grill. De auto werd geleverd met een 1.8 of een 2.0 motor die ofwel 140 ofwel 160 pk opleverde.
- Donkervoort D8 Cosworth: Deze versie kwam in 1994 op de markt met een motor die 220 of 280 pk opleverde. In die tijd was dit voertuig de snelste productieauto. Je raakte met dit racewonder aan 100 km per uur in amper 4,8 seconden.
- Donkervoort D8 Audi: in 1996 verving Donkervoort de Ford-motoren door de turbomotoren van Audi. Dit zorgde ervoor dat de levensduur van de motoren merkelijk langer werd. Een nieuw en steviger chassis werd eveneens ontwikkeld en op het gewicht werden eveneens besparingen gedaan.
- Donkervoort D8 Audi Wide Track: Dit model werd ontwikkeld omdat in sommige landen de spoorbreedte vooraan te smal was om op de weg te mogen. Door deze te verbreden (vandaar de naam “Wide Track”) kan dit model ook in landen zoals Spanje de baan op.
- Donkervoort D8 270 RS: Deze Donkervoort uit 2005 is een eerbetoon aan de overwinning die in 2004 gehaald werd op de Nürbugring en waarbij Donkervoort het snelheidsrecord pakte voor productieauto’s. Van dit model werden slechts 25 exemplaren gemaakt wat het model eerder tot een collectors item maakt.
- Donkervoort D8 GT: dit is het recentste model van Donkervoort. Het is voor de eerste maal in een geschiedenis van 30 jaar dat Donkervoort een model produceert dat gesloten is. Het model is typerend omwille van zijn lichtgewicht. De auto haalt een topsnelheid van 220 km per uur en sprint in 5 seconden van 0 naar 100 km per uur.