Het ontstaan van de Jaguar XJ220
Het Britse merk Jaguar ontwierp tussen 1992 en 1994 deze supersportwagen. Het resultaat was niet min, want deze XJ220 was op dat moment de snelste auto in productie tot de Mc Laren F1 in 1994 zijn intrede deed.
De vraag om een conceptmodel voor een supersportwagen te maken werd gesteld aan Tom Walkinshaw. Hij maakte een 6.2 liter motor van de bekende V12 van Jaguar. De machine bracht 500 pk voort. Het ontwerp zelf voor de auto werd gemaakt door Keith Helfet en werd typerend door onder andere schaardeuren. De naam zelf XJ220 kwam van de topsnelheid die men met het model nastreefde, namelijk 220 miles, zijnde 354km per uur.
Jaguar nam zich voor om slechts 350 exemplaren te maken van dit model. Hierdoor waren de meeste modellen al verkocht op voorhand. Voor de gelukkige kopers was dit geen probleem, want hun aankoop steeg al vanaf dag 1 in waarde.
De Jaguar XJ220: van conceptmodel tot productiemodel
In 1991 werd de productieversie aangekondigd. Het conceptmodel werd op een aantal punten aangepakt; zoals op de aandrijving en ook het weglaten van de speciale deuren. De productieauto werd uiteindelijk een voertuig dat op de achterwielen aangedreven wordt in plaats van op alle vier de wielen zoals men aanvankelijk voor ogen hield. Omwille van reglementeringen inzake emissie moest men de 6,2liter V12 opzij schuiven voor een 3,5 liter V6 van 549 pk.
De Jaguar XJ220: de cijfers
De auto beschikt over twee zitplaatsen. Met zijn 549 pk gaat dit 1560 kg zware koerspaard in 3,2 seconden naar de honderd kilometer per uur. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een 3,5 liter V6 motor. Blijf je het pedaal verder induwen, dan breng je de auto naar een topsnelheid van 347 km per uur.
De Jaguar XJ220: legendarisch
Aan de Jaguar XJ220 is heel wat aandacht besteed. Het blijft zonder twijfel de snelste en meteen ook duurste Jaguar voor op straat ooit. In het boek Jaguar XJ220 the inside story wordt het ganse reilen en zeilen van de wieg tot op heden beschreven.
En alhoewel het hier om een legendarische Jaguar gaat, waar je al behoorlijk wat centen moet voor neertellen, zijn er toch mensen voor de limit niet hoog genoeg kan zijn. Zo bestaat er een XJ220 die de eigenaar blijkbaar niet genoeg plezier verschafte. Deze liet de auto ombouwen met wat exclusieve velgen, spoilers en een aanpassing van de motor van 700 pk. Toch beviel ook dit de eigenaar niet… De auto staat momenteel te koop.